Този 2 700-годишен печат съдържа еврейското име "Исая" и може да се отнася до библейския пророк, който е живял по същото време. Снимка: Eilat Mazar

Археолози обявиха, че са намерили в Ерусалим отпечатък в меко парче глина на печат на около 2700 години, в който е издълбано името на пророк Исая, съобщава Live Science.

Ако отпечатъкът е от печата на пророк Исая, това би било първото археологическо доказателство за съществуването на еврейския пророк, който има книга, наречена на него в Библия .

Находката е описана неотдавна в статия в списанието Biblical Archeology Review (BAR).

Този 2 700-годишен печат съдържа еврейското име „Исая“ и може да се отнася до библейския пророк, който е живял по същото време. 

„Доказателството е малко парче глина с отпечатък с дължина само 0,4 инча. Върху него се вижда надписа „пророк Исая“. Предметът е намерен при разкопки на сметище в Йерусалим. Отломките съдържаха фигурки, керамични фрагменти, парчета слонова кост и някои глинени печата, известни като „була“ (bullae). Тези отпечатъци са направени като собствениците на печатите ги притискат в меката глина.

Намерени са и отпечатъци от печата на еврейския цар Езекия.

Исая, според  Библия, поощрява цар Езекия да се бие срещу асирийската армия, обсадила Йерусалим през 701 г.пр.н.е. Исая съветва Езекия да пренебрегне асирийските предложения да се предадат и пророкува, че Бог ще попречи на Йерусалим да бъде завзет. Според еврейската Библия „ангел господен“ разрушава асирийската армия – в същото време древните асирийски летописи твърдят, че армията се е оттеглила само след като Езекия се съгласил да плати огромен откуп.

Израелският археолог Ейлат Мазар (Eilat Mazar), ръководител на разкопките, разказва, че в непосредствена близост до булите на Езекия са намерени „още 22 були, включително була с надпис“ Yesha’yah [ф] Nvy „, което буквално се превежда като „пророк Исая“, отбелязва изданието. Ако за да се вземе предвид значението на Исая в историята на религията, този отпечатък е много важен както за евреите, така и за християните, казват изследователите.

Според книгата на Исая той е бил пророк и е живял през VIII в. пр. н.е. Авторът на статията уточнява, че Исая е започнал да проповядва при царуването на еврейския цар Озия, живял при няколко царе – Озия, Йотам, Ахаз и Езекия.

Исая има влияние в християнските кръгове заради своите пророчества за раждането на месия и необходимостта от страданието на месията. „Християните го обичаха толкова много, че написаха „Възнесение на Исая“ – история за неговото мъченичество и възнесение на небето“, пише изданието The Daily Beast.

Андрю Дейвис (Andrew Davies) от Университета на Бирмингам, заяви в интервю: „Без Исая щяхме да загубим няколко най-тъжните, но и най-оптимистичните творби на религиозна поезия, както и някои от най-големите за своето богословски иновации“.

Фреска на пророк Исая от тавана на Сикстинската капела на Микеланджело. Исая, според еврейската Библия, поощрява цар Езекия да се бие срещу асирийската армия, обсадила Йерусалим през 701 г.пр.н.е. Исая съветва Езекия да пренебрегне асирийските предложения да се предадат и пророкува, че Бог ще попречи на Йерусалим да бъде завзет. Wikimedia Commons

Мазар признава в своята публикация, че с отпечатъка не всичко е ясно: няколко букви очевидно са се отчупили. „Освен това по-голямата част от печатите носят името на собственика, заедно с името на баща му: „Еди-кой си, син на еди-кой си“ . Надписът на печата на Исая, според тълкуването на Мазар, не следва този формат: тук е спомената професията му (пророк).“ – се казва в статията.

Робърт Каргил (Robert Cargill), редактор на Biblical Archaeology Review, подчерта в интервю, че „статията е написана внимателно и отговорно“ и че списанието се опита да се въздържа от категорични твърдения, че е намерен печата на Исая. Каргил заяви, че лично той смята, че Мазар е открил наистина печата на Исая и това е „първата археологическа и извънбиблейска препратка към пророка“.